Volkswagen Eos Forum banner

2012 Eos - de "zorgenkind"

2.4K views 13 replies 6 participants last post by  wenter  
#1 ·
Ik heb onlangs deze zilveren 2012 Eos gekocht met iets meer dan 124.000 mijl. Ik begin te beseffen dat dit misschien wel de moeilijkste restauratieklus is die ik ooit heb geprobeerd aan te pakken.

Hier is wat ik wist toen ik hem kocht.
1) EPC aan voor misfires.
2) Dak werkt niet
3) Meerdere olielekken.
4) Verf verbleekt door de zon.
5) Er ontbreken meerdere kleine dingen rond de auto.
6) Allerlei lampjes op het dashboard.

Hij heeft een 2.0 CBFA-motor en DSG-transmissie.

De prijs was oké en ik heb hem gekocht en naar huis gesleept.

Toen ik hem eenmaal thuis had, begon ik een lijst te maken van bekende problemen. Ze staan niet in een bepaalde volgorde:
1) Markeringslicht ontbreekt.
2) Vulhals voor de ruitensproeiervloeistof ontbreekt
3) Alle motorsteunen zijn slecht
4) Heeft 2 voorste draagarmen nodig, 1 stabilisatorstang en 1 stuurkogel.
5) Accu-bevestigingsbeugel en bout ontbreken

Ik wist dat de distributieketting nooit was vervangen en plaatste een bestelling om de ketting en wat extra's te vervangen.
Ketting — Febi 45956
Distributiekettinggeleiders — VAG.
Distributiekettingspanner — VAG.
Nokkenasbrugbouten - VAG.
Bovenste distributiekettingdekselpakking - Elring 240290
Onderste distributiekettingdekselafdichting - Elring 510031
Oliefilter - Hengst H14W30
Luchtfilter - Hengst E488L
Interieurfilter - Hengst E998LC
Koelvloeistofreservoir Reinz en reservoirplug Vaico V100490
Multiriem - Continental 6PK1120
Bougies - Bosch 0242245576
Kofferklep schokdempers — Vaico V101937

Terwijl ik op de onderdelen wachtte, besloot ik te kijken waarom er zoveel ABS-gerelateerde fouten op het dashboard staan. Dit was precies wat ik verwachtte. Sommigen hadden geknoeid met de codering en de ABS-codering was allemaal nullen.

Enige tijd geleden kwam ik een zeer goede handleiding tegen over hoe je een codering voor de MK60EC1 ABS-unit maakt. Ik gebruikte die info om de codering te maken. Na een paar aanpassingen accepteerde de ABS-module de codering. Het enige wat ik hoefde te doen was de G85-sensor en een paar andere sensoren aan te passen en een heleboel lampjes op het cluster verdwenen.

Een paar dagen later kwam het pakket met onderdelen aan en besloot ik nog een paar problemen aan te pakken.
Er was een foutmelding met betrekking tot de luchtinjectiepomp van de katalysator. Dit was de gemakkelijkste oplossing. Het enige wat ik hoefde te doen was de wielkuip te verwijderen en de losgekoppelde slang aan te sluiten.

Toen dit klaar was, begon ik met het vervangen van de distributieketting. Tijdens het proces ontdekte ik veel verkeerd geplaatste bouten. Tijdens het proces brak ik de multiriemspanner af en moest ik een vervanging bestellen. Het onderste distributiekettingdeksel was al eerder teruggeplaatst en ik kreeg een vervangend onderdeel van Amazon. De nokkenasbrug was in een behoorlijk slechte staat en ik verving hem door een gebruikte die ik nog had van de reparatie van de Tiguan van mijn dochter. Tijdens het demontageproces ontdekte ik olie in de koelvloeistof en besloot ik de pakkingen van de olie-warmtewisselaar te vervangen. De auto had nog steeds de oude type kettingspanner, wat betekent dat de ketting nooit is vervangen.
Toen ik de nieuwe distributieketting had geĂŻnstalleerd, ontdekte ik dat de schroefdraad van de distributiekettinggeleider was beschadigd. Moest hem uitboren en helicoil installeren.
Nadat alles was gemonteerd, vulde ik de motor met olie en het koelsysteem met spoeloplossing en gedestilleerd water.
De motor loopt veel beter. Helaas werkte de airconditioning niet meer en moet ik uitzoeken wat er aan de hand is.
Motorsteunen en voorste draagarmen besteld. Toen het pakket aankwam, heb ik ze allemaal geĂŻnstalleerd. De auto rijdt nu veel beter.
De bestuurdersstoel ging niet helemaal naar achteren en naar voren. Ik verwijderde de stoel en olie de rails. Helaas is de lijst met reparaties nog lang niet af.

#3 ·
Ik heb onlangs deze zilveren 2012 Eos gekocht met iets meer dan 124.000 mijl. Ik begin te beseffen dat dit misschien wel de zwaarste restauratieklus is die ik ooit heb geprobeerd aan te pakken.
Hier is wat ik wist toen ik hem kocht.
1) EPC aan voor misfires.
2) Dak werkt niet
3) Meerdere olielekken.
4) Door de zon vervaagde lak.
5) Diverse kleine dingen aan de auto missen.
6) Allerlei lampjes op het dashboard

Hij heeft een 2.0 CBFA-motor en een DSG-transmissie.

De prijs was oké en ik kocht hem en sleepte hem naar huis.

Toen ik hem eenmaal thuis had, begon ik een lijst te maken van bekende problemen. Ze staan niet in een bepaalde volgorde.
1) Mist markeringslicht.
2) Mist vulhals voor de ruitensproeiervloeistofcontainer
3) Alle motorsteunen zijn slecht
4) Heeft 2 voorste draagarmen nodig, 1 stabilisatorstang en 1 stuurkogel.
5) Mist accubevestigingsbeugel en -bout

Ik wist dat de distributieketting nooit was vervangen en plaatste een bestelling om de ketting en wat extra's te vervangen.
Ketting — Febi 45956
Distributiekettingspanners — VAG.
Distributiekettingspanners — VAG.
Nokkenasbrugbouten - VAG.
Bovenste distributiekettingdekselpakking - Elring 240290
Onderste distributiekettingdekselafdichting - Elring 510031
Oliefilter - Hengst H14W30
Luchtfilter - Hengst E488L
Interieurfilter - Hengst E998LC
Koelvloeistofreservoir Reinz en reservoirplug Vaico V100490
V-snaar - Continental 6PK1120
Bougies - Bosch 0242245576
Kofferklepdempers — Vaico V101937

Terwijl ik op de onderdelen wachtte, besloot ik te kijken waarom er zoveel ABS-gerelateerde fouten op het dashboard stonden. Dit was precies wat ik had verwacht. Sommigen hadden met de codering geknoeid en de ABS-codering was allemaal nullen.

Enige tijd geleden kwam ik een zeer goede handleiding tegen over hoe je een codering voor de MK60EC1 ABS-unit maakt. Ik gebruikte die info om de codering te maken. Na een paar aanpassingen accepteerde de ABS-module de codering. Het enige wat ik hoefde te doen was de G85-sensor en een paar andere sensoren aan te passen en een heleboel lampjes op het cluster verdwenen.

Een paar dagen later arriveerde het pakket met onderdelen en besloot ik nog wat meer problemen aan te pakken.
Er was een fout met betrekking tot de katalysatorluchtinjectiepomp. Dit was de gemakkelijkste oplossing. Het enige wat ik hoefde te doen was de wielkuip te verwijderen en de losgekoppelde slang aan te sluiten.

Toen dit klaar was, begon ik met het vervangen van de distributieketting. Daarbij ontdekte ik veel verkeerd geplaatste bouten. Daarbij brak ik de multiriemspanner af en moest ik een vervanging bestellen. Het onderste distributiekettingdeksel was al eerder teruggeplaatst en ik haalde een vervangend onderdeel van Amazon. De nokkenasbrug was in een behoorlijk slechte staat en ik verving hem door een gebruikte die ik nog had van de reparatie van de Tiguan van mijn dochter. Tijdens het demontageproces ontdekte ik olie in de koelvloeistof en besloot ik de oliewisselaar-pakkingen te vervangen. De auto had nog steeds de oude stijl kettingspanner, wat betekent dat de ketting nooit is vervangen.
Toen ik de nieuwe distributieketting had geĂŻnstalleerd, ontdekte ik dat de schroefdraad van de distributiekettinggeleider beschadigd was. Moest hem uitboren en een helicoil installeren.
Nadat alles was gemonteerd, vulde ik de motor met olie en het koelsysteem met spoeloplossing en gedestilleerd water.
De motor loopt veel beter. Helaas is de airco ermee gestopt en moet ik uitzoeken wat er mee aan de hand is.
Motorsteunen en voorste draagarmen besteld. Toen het pakket arriveerde, heb ik ze allemaal geĂŻnstalleerd. De auto rijdt nu veel beter.
De bestuurdersstoel ging niet helemaal naar achteren en naar voren. Ik heb de stoel verwijderd en de rails geolied. Helaas is de lijst met reparaties nog lang niet af.
Wow! Dat is een hoop leuk werk, en ik weet zeker dat je een paar dingen bent vergeten. Veel succes met het dak, ik hoop dat je niet veel voor de auto hebt betaald.

#4 ·
Nou, ik denk dat het tijd is voor wat updates aan de auto. Ik kocht hem goedkoop voor $ 2k, maar kijk hoe het snel veel meer wordt.

Laten we dit deel van het verhaal "Epic Emission" noemen.

In Californië moet iemand die de registratie moet vernieuwen of de auto opnieuw moet registreren, de smogcontrole doorstaan. Maar zo eenvoudig is het niet.

Allereerst hebben verschillende provincies in CA verschillende vereisten. In Los Angeles (waar de auto vandaan kwam) zijn de vereisten bijvoorbeeld strenger en kan de smogcontrole alleen worden uitgevoerd bij "star smog stations". Wanneer de auto is geregistreerd in een provincie met meer ontspannen vereisten, moet u een paar dagen wachten nadat u de documenten hebt ingediend, zodat deze naar een plaats met nieuwe vereisten "teleporteert".
Ten tweede moeten alle monitoren in de "ready" -status staan.
Ten derde (en hier wachtte de verrassing op mij) mogen er geen permanente codes in de ECM-eenheid staan. Zelfs als ze niets met de uitstoot te maken hebben!!!!!

Dit markeert mijn eerste reis naar de smogcontrole. De auto slaagde niet, omdat de auto nog niet was "bewogen". Ik ging zaterdag voor de tweede keer en toen ik reed, was ik "verheugd" om het Check Engine-lampje te zien en misfires te hebben op alle 4 de cilinders. Eenmaal thuis wist ik alle fouten uit, genereerde een readiness-code en ging de volgende dag weer daarheen.

Alle monitoren waren in orde, maar er waren 2 permanente fouten in de ECM.
1) fout op het instrumentenpaneel - U0155 Communicatie met het instrumentenpaneel verloren. Op dit punt heb ik een theorie wat er is samengezworen en waarom deze fout er was.
2) Koelsysteem - P2181 - Efficiëntie van het koelsysteem

Ik verwijderde het instrumentencluster en ontdekte een paar dingen. A) instrumentencluster was eerder geopend. Hoogstwaarschijnlijk om een sleutel toe te voegen, aangezien de sleutel geen originele sleutel was. B) Onder de achterklep ontdekte ik dat er een stuk karton onder de connector op het bord was geschoven. Hoogstwaarschijnlijk heeft degene die het cluster uit de auto verwijderde om sleutels toe te voegen, aan de connector getrokken en iets van binnen beschadigd. Ik verwijderde de clusterkaart, soldeerde alle contacten, sloot hem aan op de tafel - het instrumentenpaneel vertoont geen tekenen van leven. Ik deed het karton terug - alles werkte. Ik besloot dat ik het probleem zou oplossen door het cluster te vervangen. Maar niet alleen met een andere saaie zwart-wit - ik installeerde het Color 3D Premium cluster. Natuurlijk kwam Eos nooit met kleurenclusters in de VS, nog meer niet met de 3D Color-clusters. Maar... Er is hoop ;) Ik soldeerde de dakopeningsindicator erop, maar moet nog een paar componenten toevoegen om de indicator te laten werken. Op dit moment verschijnen dakopeningsberichten op het middenscherm, maar nog geen pictogram. Een ander probleem is dat er een kleine discrepantie is in de snelheidsaanduiding. Er is een verschil van 3 mph. De auto rijdt 3 mph langzamer dan de snelheidsaanduiding of de digitale aanduiding. Daar kan ik mee leven.

Er was nog een ander probleem - permanente fout van het koelvloeistofsysteem. In een gesprek met een technicus noemde hij dat het in theorie mogelijk is om de smogtest te doorstaan met de permanente fout, maar de auto moet 15 verwarmingscycli (van koud tot bedrijfstemperatuur) doorlopen en minimaal 200 mijl rijden.

Terwijl ik de koelsysteemfout onderzocht, arriveerde er een pakket van Aliexpress met een nieuwe versnellingspook. Ik verwijderde de oude hendel en installeerde een nieuwe in de plaats. Enige tijd eerder tijdens een van de bezoeken aan de pull-a-part pakte ik een versnellingspookknop van een 2008 Eos met een handgeschakelde versnellingsbak. Alles weer op zijn plaats gezet. Ziet het er niet moderner uit?

Image

Image

Image

Mijn laatste bezoek aan een smogcontrolepost was dus een beetje onsuccesvol. Gedurende enkele dagen startte ik de auto en liet ik hem draaien tot hij warm was. Wanneer mogelijk, reed ik. Tijdens een van de ritten kwam er een controlelampje van de motor terug. Koelvloeistofsysteemfout. Ik realiseerde me dat deze aanpak niet zou werken. Het koelsysteem moet worden gerepareerd.

Ik voegde ultraviolette kleurstof toe aan het koelsysteem en begon te zoeken naar lekken. Helaas verschijnen sommige lekken pas als de auto volledig is opgewarmd en de motor heet is! Op welk punt het gemakkelijk is om te verbranden. Ik kreeg een leksysteem voor het koelsysteem van Amazon. Ik pompte de druk op tot 25 psi. De eerste lekkage was direct zichtbaar - een klem op de uitlaatpijp van het passagierscompartiment die niet volledig was aangedraaid.

Image

Gemakkelijke oplossing? Niet zo snel! Nadat ik hem had aangedraaid, voegde ik wat water toe. Pompte de druk op. Vond de tweede lekkage - precies dezelfde slang, maar aan de motorkant. De klem was langs de rand van de slang aangedraaid en koelvloeistof lekte daarvandaan.

Image

Ik verplaatste de klem en draaide hem vast - de lekkage verdween. Maar de permanente fout verdween niet. Het was tijd om de thermostaat te vervangen. Volgens alle artikelen die ik las, was het de enige mogelijke schuldige om deze fout te geven. "Terwijl ik daar was" besloot ik de motorolie-warmtewisselaar te vervangen, aangezien er nog wat olie in het koelsysteem zat.

Nou, ik ben al bekend met het warmtewisselaarproces. Ik verwijderde de multiriem, de generator, schroefde de aircocompressor los en schoof hem opzij, verwijderde het oliefilter en de filterbeugel. Ik verving alle pakkingen (weer) en installeerde een nieuwe warmtewisselaar en een kleine adapter op de waterpomp.

Image

Image

Na wat inspanningen schroefde ik eindelijk de thermostaat los. De nieuwe kwam in de behuizing en ik begon hem vast te draaien, en toen hoorde ik een "krak" en het montage-oog van de thermostaatbehuizing brak af... Terwijl ik de thermostaat bestelde, was er een gedachte om een behuizing te bestellen... Heb het niet gedaan...

Het is behoorlijk frustrerend als de dingen niet gaan zoals gepland. Vooral als je moet bestellen en wachten, bestellen en wachten. Een bestelling geplaatst voor een thermostaatbehuizing en de reparatie werd stilgelegd. Opnieuw.

Op dit punt was het vrij eenvoudig om het inlaatspruitstuk te trekken om de ruimte vrij te maken voor een eenvoudigere thermostaatinstallatie. Verwijderde de inlaat en blij dat ik het deed. Alle inlaatkleppen waren behoorlijk vies! Wat elleboogvet en in ieder geval een kleine voldoening!

Alle kleppen waren ongeveer in dezelfde staat.

Image

Een paar dagen later kreeg ik de thermostaatbehuizing en de waterpomppakking. Verving beide en begon met de koelsysteemmontage. En.... Het lekt weer. Deze keer - het lekte uit de ene pijp die in de waterpomp gaat. Natuurlijk heeft de lokale auto-onderdelenwinkel geen 38x4mm pakkingen.

De volgende dag werd de Audi-dealer in de stad rijker $ 20 en ik kreeg 2 o-ringen 4E0121666 voor $ 9 per stuk! Eindmontage. 20 psi in het koelsysteem - het lijkt erop dat er geen lekken meer zijn! Gestopt bij de zelfbedieningswasserette en de motorruimte schoongemaakt. Ging voor een korte rit - de auto is op temperatuur, alles leek in orde. Of was het? Natuurlijk niet!!!! Toen ik de oprit opreed, zag ik wolken stoom onder de motorkap vandaan komen.

Er begon een plas water onder de auto te verschijnen. Traceerde de lekkage naar de onderste kachelslang.
Image

Image

Nog een bestelling. Nog een wacht. URO-flens 3B0122291B gaat erin. Meer water toegevoegd, de auto opgewarmd. Geen lekken meer! Ging voor een rit van 20 mijl en tot mijn vreugde waren alle monitoren in de "ready" -status en het beste nieuws op dit moment - geen permanente koelsysteemfout meer!

De volgende dag ging ik voor het werk naar het smogstation en het slaagde met vlag en wimpel! Tijdens de lunchpauze ging ik naar AAA en voltooide de titeloverdracht! Was dit geen episch verhaal?

Zo verander je een goedkope Duitse auto van $ 2000 in een Duitse auto van $ 5000 die nog steeds niet is gesorteerd.
Hier is een onvolledige lijst van vervangen onderdelen:
Distributiekettingkit
Versnellingspook en versnellingspookhoes
Sleutels
Plastic motorkap
Voorruitwisservulhals, voorruitwisservloeistofpijp.
Transmissieolie-warmtewisselaar
Multiriemspanner
Motor- en transmissiesteunen
Draagarmen
Diverse o-ringen en pakkingen
Vervangende dakgeleiders
Klimaatregelingsmodule van de volgende generatie
Dakflappen
Reservewiel
Schuifdakmotor
Zijflap met bowdenkabel
Interieur bovenste dakbekleding
Raamregelaar bestuurdersdeur
Bestuurdersdeur-regeleenheid
Binnengreep bestuurdersdeur
Stuurwiel en airbag van de nieuwe generatie
Accubeugel, bovenste accudeksel
Interieur dakbekleding (nog niet geĂŻnstalleerd)
Koelsysteemreiniger, koelsysteemkleurstof
Radio- en klimaatregelingsrand
3D-instrumentencluster
Motorolie-warmtewisselaar en pakkingen
Waterpomppakkingen, thermostaat, thermostaatbehuizing
De lijst gaat verder...

Ik behandel deze auto als een "leer" -project. Op dit moment probeer ik nog 2 upgrades: kessy en adaptieve cruisecontrol. Beide upgrades zijn vrij complex en vereisen veel vallen en opstaan.

Trouwens, als iemand geĂŻnteresseerd is in het upgraden van hun instrument naar 3D-kleur - ik kan daarbij helpen.

#7 · (Edited)
Ik gebruik deze goedkope fluorescerende afvoertestkleurstof in sterk geconcentreerde poedervorm en een Ebay U.V. led-zaklamp (bankbiljetcontroleur). Ik heb het nog niet geprobeerd met olie of DOT4-remvloeistof, maar ik denk dat het nog steeds zou kunnen werken? De kleurstofkleur vervaagt uiteindelijk na blootstelling aan lucht en helpt valse positieven te verminderen. Als ik lekkende koelvloeistofslangen op een oude auto vind, vervang ik ze allemaal. Wanneer slanglekken worden achtergelaten, kan koelvloeistof die aan lucht wordt blootgesteld, aluminiumverbindingen aantasten, die mogelijk gerepareerd of vervangen moeten worden. Kleurstof testen werkt het best 's nachts of in een donkere garage.

De Chinese druktestkits zijn handig met veel adapters die je niet gebruikt. Ik heb een vacuĂĽmvulpakket vaker gebruikt, zoals aanbevolen door V.W., omdat hun koelsystemen gevoelig zijn voor luchtbellen na het bijvullen.

#8 ·
Kleine update over Eos.
Ik heb de cluster-modificatie voltooid en nu toont het alle correcte berichten over het openen van het dak, evenals de dakactie-indicator. Bekijk de video. Eos dakberichten
Elke Eos 2010+ kan een gekleurd instrumentencluster geĂŻnstalleerd hebben. Het vereist overdracht van startonderbrekergegevens en aanpassingen aan de printplaat. Ik kan bevestigen dat dit prima werkt op Eos zonder kessy-systeem.
Iemand geĂŻnteresseerd in zo'n upgrade voor hun auto?

#12 ·
oh, sorry, u meant replace the key, not add a key
Nee, ik bedoelde precies dat - een sleutel toevoegen. In PQ35-voertuigen (Jetta, Passat, Eos, Golf) is het mogelijk om extra sleutels toe te voegen als je minstens 1 werkende sleutel hebt. Het is vrij eenvoudig om sleutels toe te voegen, zelfs als alle sleutels verloren zijn, maar daarvoor heb je natuurlijk wel speciale apparatuur nodig.
Als de originele sleutels verloren zijn, moet het instrumentenpaneel worden geopend om de startonderbrekergegevens uit te lezen en een nieuwe sleutel voor te bereiden.
In mijn geval was de sleutel die bij de auto zat niet origineel en kon ik niet goed toegang krijgen tot de startonderbreker, dus heb ik de optie "alle sleutels verloren" gebruikt en 3 nieuwe sleutels gemaakt.