Ik heb onlangs deze zilveren 2012 Eos gekocht met iets meer dan 124.000 mijl. Ik begin te beseffen dat dit misschien wel de moeilijkste restauratieklus is die ik ooit heb geprobeerd aan te pakken.
Hier is wat ik wist toen ik hem kocht.
1) EPC aan voor misfires.
2) Dak werkt niet
3) Meerdere olielekken.
4) Verf verbleekt door de zon.
5) Er ontbreken meerdere kleine dingen rond de auto.
6) Allerlei lampjes op het dashboard.
Hij heeft een 2.0 CBFA-motor en DSG-transmissie.
De prijs was oké en ik heb hem gekocht en naar huis gesleept.
Toen ik hem eenmaal thuis had, begon ik een lijst te maken van bekende problemen. Ze staan niet in een bepaalde volgorde:
1) Markeringslicht ontbreekt.
2) Vulhals voor de ruitensproeiervloeistof ontbreekt
3) Alle motorsteunen zijn slecht
4) Heeft 2 voorste draagarmen nodig, 1 stabilisatorstang en 1 stuurkogel.
5) Accu-bevestigingsbeugel en bout ontbreken
Ik wist dat de distributieketting nooit was vervangen en plaatste een bestelling om de ketting en wat extra's te vervangen.
Ketting — Febi 45956
Distributiekettinggeleiders — VAG.
Distributiekettingspanner — VAG.
Nokkenasbrugbouten - VAG.
Bovenste distributiekettingdekselpakking - Elring 240290
Onderste distributiekettingdekselafdichting - Elring 510031
Oliefilter - Hengst H14W30
Luchtfilter - Hengst E488L
Interieurfilter - Hengst E998LC
Koelvloeistofreservoir Reinz en reservoirplug Vaico V100490
Multiriem - Continental 6PK1120
Bougies - Bosch 0242245576
Kofferklep schokdempers — Vaico V101937
Terwijl ik op de onderdelen wachtte, besloot ik te kijken waarom er zoveel ABS-gerelateerde fouten op het dashboard staan. Dit was precies wat ik verwachtte. Sommigen hadden geknoeid met de codering en de ABS-codering was allemaal nullen.
Enige tijd geleden kwam ik een zeer goede handleiding tegen over hoe je een codering voor de MK60EC1 ABS-unit maakt. Ik gebruikte die info om de codering te maken. Na een paar aanpassingen accepteerde de ABS-module de codering. Het enige wat ik hoefde te doen was de G85-sensor en een paar andere sensoren aan te passen en een heleboel lampjes op het cluster verdwenen.
Een paar dagen later kwam het pakket met onderdelen aan en besloot ik nog een paar problemen aan te pakken.
Er was een foutmelding met betrekking tot de luchtinjectiepomp van de katalysator. Dit was de gemakkelijkste oplossing. Het enige wat ik hoefde te doen was de wielkuip te verwijderen en de losgekoppelde slang aan te sluiten.
Toen dit klaar was, begon ik met het vervangen van de distributieketting. Tijdens het proces ontdekte ik veel verkeerd geplaatste bouten. Tijdens het proces brak ik de multiriemspanner af en moest ik een vervanging bestellen. Het onderste distributiekettingdeksel was al eerder teruggeplaatst en ik kreeg een vervangend onderdeel van Amazon. De nokkenasbrug was in een behoorlijk slechte staat en ik verving hem door een gebruikte die ik nog had van de reparatie van de Tiguan van mijn dochter. Tijdens het demontageproces ontdekte ik olie in de koelvloeistof en besloot ik de pakkingen van de olie-warmtewisselaar te vervangen. De auto had nog steeds de oude type kettingspanner, wat betekent dat de ketting nooit is vervangen.
Toen ik de nieuwe distributieketting had geĂŻnstalleerd, ontdekte ik dat de schroefdraad van de distributiekettinggeleider was beschadigd. Moest hem uitboren en helicoil installeren.
Nadat alles was gemonteerd, vulde ik de motor met olie en het koelsysteem met spoeloplossing en gedestilleerd water.
De motor loopt veel beter. Helaas werkte de airconditioning niet meer en moet ik uitzoeken wat er aan de hand is.
Motorsteunen en voorste draagarmen besteld. Toen het pakket aankwam, heb ik ze allemaal geĂŻnstalleerd. De auto rijdt nu veel beter.
De bestuurdersstoel ging niet helemaal naar achteren en naar voren. Ik verwijderde de stoel en olie de rails. Helaas is de lijst met reparaties nog lang niet af.
Hier is wat ik wist toen ik hem kocht.
1) EPC aan voor misfires.
2) Dak werkt niet
3) Meerdere olielekken.
4) Verf verbleekt door de zon.
5) Er ontbreken meerdere kleine dingen rond de auto.
6) Allerlei lampjes op het dashboard.
Hij heeft een 2.0 CBFA-motor en DSG-transmissie.
De prijs was oké en ik heb hem gekocht en naar huis gesleept.
Toen ik hem eenmaal thuis had, begon ik een lijst te maken van bekende problemen. Ze staan niet in een bepaalde volgorde:
1) Markeringslicht ontbreekt.
2) Vulhals voor de ruitensproeiervloeistof ontbreekt
3) Alle motorsteunen zijn slecht
4) Heeft 2 voorste draagarmen nodig, 1 stabilisatorstang en 1 stuurkogel.
5) Accu-bevestigingsbeugel en bout ontbreken
Ik wist dat de distributieketting nooit was vervangen en plaatste een bestelling om de ketting en wat extra's te vervangen.
Ketting — Febi 45956
Distributiekettinggeleiders — VAG.
Distributiekettingspanner — VAG.
Nokkenasbrugbouten - VAG.
Bovenste distributiekettingdekselpakking - Elring 240290
Onderste distributiekettingdekselafdichting - Elring 510031
Oliefilter - Hengst H14W30
Luchtfilter - Hengst E488L
Interieurfilter - Hengst E998LC
Koelvloeistofreservoir Reinz en reservoirplug Vaico V100490
Multiriem - Continental 6PK1120
Bougies - Bosch 0242245576
Kofferklep schokdempers — Vaico V101937
Terwijl ik op de onderdelen wachtte, besloot ik te kijken waarom er zoveel ABS-gerelateerde fouten op het dashboard staan. Dit was precies wat ik verwachtte. Sommigen hadden geknoeid met de codering en de ABS-codering was allemaal nullen.
Enige tijd geleden kwam ik een zeer goede handleiding tegen over hoe je een codering voor de MK60EC1 ABS-unit maakt. Ik gebruikte die info om de codering te maken. Na een paar aanpassingen accepteerde de ABS-module de codering. Het enige wat ik hoefde te doen was de G85-sensor en een paar andere sensoren aan te passen en een heleboel lampjes op het cluster verdwenen.
Een paar dagen later kwam het pakket met onderdelen aan en besloot ik nog een paar problemen aan te pakken.
Er was een foutmelding met betrekking tot de luchtinjectiepomp van de katalysator. Dit was de gemakkelijkste oplossing. Het enige wat ik hoefde te doen was de wielkuip te verwijderen en de losgekoppelde slang aan te sluiten.
Toen dit klaar was, begon ik met het vervangen van de distributieketting. Tijdens het proces ontdekte ik veel verkeerd geplaatste bouten. Tijdens het proces brak ik de multiriemspanner af en moest ik een vervanging bestellen. Het onderste distributiekettingdeksel was al eerder teruggeplaatst en ik kreeg een vervangend onderdeel van Amazon. De nokkenasbrug was in een behoorlijk slechte staat en ik verving hem door een gebruikte die ik nog had van de reparatie van de Tiguan van mijn dochter. Tijdens het demontageproces ontdekte ik olie in de koelvloeistof en besloot ik de pakkingen van de olie-warmtewisselaar te vervangen. De auto had nog steeds de oude type kettingspanner, wat betekent dat de ketting nooit is vervangen.
Toen ik de nieuwe distributieketting had geĂŻnstalleerd, ontdekte ik dat de schroefdraad van de distributiekettinggeleider was beschadigd. Moest hem uitboren en helicoil installeren.
Nadat alles was gemonteerd, vulde ik de motor met olie en het koelsysteem met spoeloplossing en gedestilleerd water.
De motor loopt veel beter. Helaas werkte de airconditioning niet meer en moet ik uitzoeken wat er aan de hand is.
Motorsteunen en voorste draagarmen besteld. Toen het pakket aankwam, heb ik ze allemaal geĂŻnstalleerd. De auto rijdt nu veel beter.
De bestuurdersstoel ging niet helemaal naar achteren en naar voren. Ik verwijderde de stoel en olie de rails. Helaas is de lijst met reparaties nog lang niet af.